HTML

husserlsite

Edmund Husserl (1859-1938) osztrák-német filozófus munkásságára vonatkozó kutatásaim, és filozófiai jegyzeteim lapja.

Friss topikok

  • amergin: @Brendel Mátyás: Igen, igen :) Fenomenológus közegben mozgok mindenekelőtt :) Carnapról nem tudtam... (2013.10.21. 22:27) Paris, Je t'aime!
  • Brendel Mátyás: math.freeblog.hu/archives/2006/10/23/Stephen_Batchelor_Buddhizmus_hitetleneknek/ (2013.10.21. 21:50) Életjel
  • bella1165: @amergin: Sajnálom drága nem neked szántam hanem Anne Sante írására.I am sorry! (2012.07.17. 14:07) Tanulmányszomorgó
  • amergin: @hower: Ó, igen, tudom, ez így van. Én éppen igyekszem barátkozni vele :) Amúgy a háttérben vad t... (2011.02.19. 09:18) A filozófus-ügyről
  • amergin: @mpontrpont: Ez, kedves mpontrpont, teljesen így van. Sajnos menthetetlenül el vagyok úszva a munk... (2011.02.09. 17:22) munkamánia

Linkblog

Tanulmányszomorgó

2011.09.26. 22:57 amergin

Még egy darabig ritkán fogok jelentkezni, de azért időről-időre visszatérek, hogy megtárgyaljak különböző témákat. Jelenleg nyakig ülök a disszertációm írásában – és ez meglehetősen frusztráló dolog, mert ebben a pillanatban úgy tűnik, hogy ez a munka legalább decemberig el fog húzódni. Feltartja minden egyéb tervemet, idegesítő nézni, ahogy kollégáim ontják magukból a cikkeket és publikációkat, mint valami gépek, nekem meg nincs időm ezzel foglalkozni, mert életem minden percét vagy a tanítás, vagy a disszertáció köti le. Egyébként különösen terjedelmes anyagnak ígérkezik, több mint 400 oldallal, de már el vagyok rá szánva, hogy a megkezdett gondolatmeneten végigmegyek.

Amikor ezt a bejegyzést írom, meglehetősen el vagyok kenődve, mert egy tanulmánykötetből kihagyták az odaírt tanulmányomat, úgy, hogy erről nem is szóltak nekem. A dolog annyira leforrázott, hogy a nap többi részében alig tudtam az egyéb dolgaimra koncentrálni. Pedig muszáj: az óráimra készülni kell, a disszertációmmal pedig nagyon kéne haladni. Így aztán összeszedtem magam, és ahogy csak tudtam, koncentráltam a munkára.

Az ilyenek mindig nagyon el tudnak keseríteni – ráadásul ez a harmadik ilyen eset. (Igaz, az első esetnél még a megjelenés előtt szóltak, hogy nem fogok tudni bekerülni a tanulmánykötetbe, mert nem fér be a tematikába. Hegel vágy-fogalmáról írtam egy olyan könyvbe, mely a romantika szerelem-felfogásáról adott közre tanulmányokat – szerintem az egyik legjobb anyag, amit valaha írtam, ha nem a legjobb; de ez még a legérthetőbb eset. Egyébként az a tanulmány azóta is keresi a helyét).

Bölcsész kutatóknál, amilyen én is vagyok, ez egy húsbavágó kérdés: meséltem már a számomra oly kevéssé szerethető publikációs-versenyről – ami azonban létkérdés számunkra; ösztöndíjak, konferencia-részvétel, állás múlhat azon, hogy kinek hány publikációja van, és azok hol, mennyire jegyzett folyóiratokban, vagy mennyire rangos kiadóknál jelentek meg.

Ilyen helyzetben ezt a gyakorlatot nem tartom túl humánusnak. Nem arról van szó, hogy visszadobják egy tanulmányomat – hanem arról, hogy úgy tudom, megjelenik valami, és teljes meglepetésként ér, hogy kiderül: mégsem, és senki sem szól róla. Ha szólnak, akkor tudok lépni – például elküldeni egy másik folyóirathoz, vagy meg tudom kérdezni, mi volt vele a gond, hogy átírjam.

Egy olyan tanulmányról van szó, amelyben meglehetősen sok munkám volt, szerintem meglehetősen jól sikerült, (ebben egyébként szeretett tanárom, Mesterházi Miklós is megerősített, akivel véleményeztettem). Két eshetőség van: vagy elfelejtették, vagy egyszerűen úgy ejtették, hogy nem érezték szükségesnek, hogy erről nekem is szóljanak. Egyik sem biztató eset. Egy publikáció, amelyről elfeledkezhetnek, per definicionem nem egy emlékezetes publikáció, hanem felejthető írás.

Ilyenkor mégis úgy érzem, mintha – már bocsánat a képzavarért – egy bulldózerrel mentek volna keresztül az önérzetemen. Ilyenkor nem szeretek magam körül embert látni, hanem legszívesebben bezárkózom a szobába, és órákon keresztül nem csinálok mást, csak Francoise Hardy-t hallgatok. Amire, sajnos, nincs nagyon alkalom.

Emlékszem, az idén egyszer voltam ennyire magam alatt: novemberben rendeznek a kölni Husserl Archívumban egy konferenciát „Természet és szellem” címmel – és én küldtem egy absztraktot, vagyis egy előadás-kivonatot. Szerintem a téma jó volt: arról szerettem volna előadni, hogy hogyan használja fel Husserl az 1930-as években az ösztön fogalmát arra, hogy közvetítsen a szellem és a természet régiója és fogalma között. Szerintem egy fantasztikusan izgalmas, bár kutatott (Nam-In Lee!), de máig nem kellőképpen feldolgozott és dokumentált téma.

Pocsék németséggel írtam, sietve készítettem el az absztraktot, nem volt már időm szaklektorral átnézetni – pedig szükség lett volna rá. De talán nem ez volt az oka, hogy elutasították – valószínűleg a témát nem találták elég jónak, elég eredetinek, elég fontosnak, amellett, hogy persze a nyelvtani hibák és a sugárzó némettelenség is önmagában eléggé elrémítő lehetett.

A lényeg, hogy a konferencia-jelentkezést elutasították – a kölni Archívum igazgatója, Dieter Lohmar személyesen írt nekem egy meghatóan kedves levelet, hogy tényleg ne vegyem magamra; jó, az, amit írtam, de nagyon sokan jelentkeztek, muszáj volt valahogy szelektálni, ne bátortalanítson ez el, és nagyon örülne, hogy ha hallgatóságként el tudnék menni. De akit utasítottak már el (van olyan, akit nem?), az tudja, hogy lehet egy elutasítás mégoly kedves, tapintatos és megértő – az sajnos elutasítás marad. Mindenkor ugyanolyan rossz érzés.

Ez mindenesetre kapóra jött – mondhatni a sors akarta így. Most nagyon nem férne bele az életembe, hogy megírjak egy tízoldalas német nyelvű tanulmányt, amikor külön-külön a disszertációmba, és a főiskolai tanítanivalókba is belefulladok.

Mindezt csak azért meséltem el, mert az is egy érdekes filozófiai téma, hogy ki hogyan dolgozza fel az ilyen frusztrációkat. Én ilyenkor többnyire Hardy-t hallgatok, hallgassátok most Ti is őt, és legközelebb már – remélhetőleg – vidámabb témákkal fogok jelentkezni

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://husserl.blog.hu/api/trackback/id/tr273259043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

anne sante 2011.10.01. 15:46:02

filozófusként megtennéd, hogy megerősíted vagy megcáflod azt az elképelésemet, hogy a filozófia tudományban is előbb-utóbb muinden elmélet elavul, és újak, korszerűbbek jönnek helyette?

amergin 2011.10.09. 18:37:47

@anne sante: Szevasz Anne! - Bocs, hogy csak nagy késésekkel válaszolok, nagyon bele vagyok merülve a munkáimba :) (Jaj, Mama, tegnap reggeltől estig tanítottam).

Szóval: volt nem olyan rég a Szkeptikus Társaságnak egy érdekes vitaestje. A Szkeptikus Társaság főként természettudósokból áll, de rajtuk kívül még mindenféle értelmiségiekből is, akik elsősorban a különféle okkultista, ezoterikus, áltudományos vagy legalábbis vitatható tudományosságú cuccokat bírálnak - pl. asztrológia, boszorkányság, homopátia stb. Nekik az a jelszavuk, hogy minden ilyesmit meg kell vizsgálni a tudomány eszközeivel, aztán megnézni, mit lehet róluk mondani a tudomány szemszögéből. (Asztrológia kapcsán: például sok-sok statisztikát megvizsgálni, és megnézni, vajon az azonos csillagjegyben születettek életútja mutat *bármiféle* hasonlóságot vagy egyöntetűséget. Stb.).

Nos, a szkeptikusok a legutóbb "Szükség van-e filozófiára" címmel rendeztek vitaestet, amelynek meghívott előadója Tőzsér János filozófus volt (ELTE). Egy nagyon kiváló elme, egyébként az analitikusnak nevezett kortárs filozófiai áramlat képviselője, de jól ismeri a fenomenológiát, és konkrétan Husserlt is.
szkeptikus.blog.hu/2011/09/14/szkeptikus_klub_minek_filozofia#comments

Tőzsér János előadását most nem ismertetem (az eseményről csak időhiány miatt - mégis, mi másért! - nem írtam a blogon), bár nagyon izgalmas és eredeti volt. A reakciók voltak az érdekesek. A szkeptikusok egy része nyilvánosan - és az előadás után is - nekiesett szegény fószernek; tudományos, illetve természettudományos szimpátiájúak lévén egy ódon, régi filozófiai álláspontot képviseltek. (Vicces módon egyébként nem tudatosult bennük, hogy amikor így érvelnek, az kőkemény filozófia). Nevezetesen, hogy minden egyáltalán felvethető értelmes kérdés megválaszolható a tudomány eszközeivel. Minden, ami azelőtt a filozófia tárgya volt, az egyszer majd a tudományos vizsgálat tárgyává válik, és tudományos megválaszolást nyer.

Nos - anélkül, hogy ebbe közelebbről belemennék - ez egy vegytiszta filozófiai álláspont, amely mellett filozófiai érveket kell felhozni.

*

A filozófián belül: valóban vannak olyan elméletek, amelyek mögé nem lehet visszamenni, amelyek úgymond mérföldkövet jelentettek a filozófia történetében. Ha vissza akarunk úgymond menni mögéjük, akkor arra nagyon súlyos filozófiai érvek kellenek.
Mondok egy konkrét példát: a 18. században egy Immanuel Kant nevű bácsi megírta "A tiszta ész kritikája" című vaskos művét, amelyben - reményei szerint - megmutatta, hogy lehetetlen a hagyományos értelemben vett metafizika, ugyanis szigorú értelemben vett ismeret csak a lehetséges tapasztalat határain belül lehetséges; márpedig a hagyományos metafizikai témák (Isten, a lélek sorsa a halál után, az akaratszabadság) rendre túl kell hogy lépjék a lehetséges tapasztalat határait.
Ha valaki ezek után nekiállna farigcsálni bizonyításokat a lélek halhatatlanságára, Isten létezésére, akkor, nos, ezt megteheti, de nagyon komolyan számot kell vetnie azokkal a kanti érvekkel, amelyeket Kant arra hozott fel, hogy ilyen bizonyítások nem lehetségesek, mégpedig elvi okokból kifolyólag nem.

A haladás - ha lehet egyáltalán ilyenről beszélni a filozófia összefüggésében - a filozófián belül ebben áll: olyan teljesítményeket létrehozni, amelyek a filozófiatörténet későbbi szereplői számára ilyen vagy olyan okokból, de megkerülhetetlenek.

Egyébként nagyon óvatosan csak lehet haladásról beszélni a filozófia kapcsán, mivel eddig minden kérdésben mindenféle modellt ilyen vagy amolyan formában, de felmelegítettek, még olyan modelleket is, amelyekről korábban úgy gondolták, hogy megcáfolták őket, tehát, hogy egyszer s mindenkorra ki lettek nyírva. A filozófia történetében ami fixnek bizonyult az az, hogy nem lehet egy elméletet egyszer s mindenkorra megcáfolni.

*

Az egy filozófiai kérdés, hogy vajon a filozófiát egy bizonyos ponton fel fogja-e váltani a tudomány, és az összes filozófiai kérdésre tudományos választ kapunk.
Azt hiszem, a filozófia szempontjából két igazán alapvető kérdés van, és ezen múlik a filozófia sorsa: 1. van-e olyasmi, mint "apriori". (Tehát, lehetségesek-e, vannak-e olyan állítások, amelyek érvényessége független a tapasztalattól, és egyáltalán bármiféle tapasztalattól. Nagyon sokáig ilyennek tartották a logika és a matematika összes tételeit is. Időről-időre azonban mindig akadnak filozófusok és természettudósok is, akik kétségbe vonják még azt is, hogy a matematika és a logika apriori, tehát a tapasztalattól abszolút független érvényességgel bírna), 2. különbözik-e az elme a testtől, (ma sok olyan természettudós és filozófus van, akik azt mondják, hogy semmiféle elme, lélek, tudat, szellem, stb. nem létezik - amit korábban, helytelenül! annak neveztek, az semmi más, mint testi funkciók végrehajtása a szervezetben).
Én mindkét kérdésre igennel válaszolok. És úgy vélem, ha ezekre nemmel válaszolunk, akkor a filozófiára valóban az a szomorú sors vár, hogy egykoron tényleg teljesen magába szívja a tudomány.

anne sante 2011.10.09. 18:42:00

köszi a választ. sajnos a terjedelme miatt egyáltalán nem tudom értelmezni. megtennéd hogy tömören összefoglalod, nagyjából két mondatba?:) bocs, az én agyam meg ilyen. ... :)

amergin 2011.10.09. 18:49:28

@anne sante: :) - 1. Van haladás, csak némiképp bonyolult: vannak olyan filozófiai teljesítmények, amelyek a későbbi gondolkodók számára megkerülhetetlennek számítanak. 2. Az egyik alapvető filozófiai kérdés: szükség lesz-e a jövőben filozófiára, vagy a tudomány minden, korábban filozófiainak tartott meg fog válaszolni a maga módján.

Ps.: A 2-re azt a választ adtam, hogy a filozófia egész jövője (vagyis, hogy megmarad a saját jogán filozófiának, vagy beleolvad a természettudományba), két kérdéstől függ: a. lehetségesek-e "apriori" tehát a tapasztalattól valamilyen módon független érvényességű állítások? b. különbözik-e az elme a testtől?

anne sante 2011.10.09. 18:57:27

köszi, így már sokkal érthetőbb. (amúgy ha tudsz te ilyen lényegre törően is fogalmazni, akkor miért kell terjedelmesen-ne haragudj a kritikáért, de szerintem a filozófiának biztos több tere és lehetséges jövője lenne, ha a művelői megtanulálnak röviden és tömören fogalmazni... jó, én olyan suliba jártam, ahol ezt belénkverték:))

az elme és a tes különsége alatt mit értesz? tudományos szempontból nincs. miért kéne, hogy legyen? egy biológiai mechanizmus nem elmélkedhet?:)

amergin 2011.10.09. 19:09:23

@anne sante: :) - Csak egész nyugodtan - jöhet bármilyen megjegyzés :) Nos: a szakfilozófián belül elvárás, hogy ne csak aforizma-szerű, tömör kijelentéseket tegyen a filozófus, hanem egy álláspont mellett hosszabban tudjon érvelni, és azt szerteágazóan, minden oldalról be tudja mutatni.

- Vannak ilyen - mondhatni - aforizmákban gondolkodó filozófusok is: az utóbbi évszázadokban Schopenhauernek, Nietzschének, Heideggernek, Wittgensteinnek voltak ilyen művei - csak hát az akadémiai filozófia az más.

amergin 2011.10.09. 19:33:25

@amergin: Teljesen jogos :) - Ez nálam szakmai ártalom. :)

Amúgy létezik az a műfaj is, amelyről Te beszélsz - ezt filozófiai népszerűsítő irodalomnak hívják, ami létezik tudományon belül is. Másként ír egy tudós (pl. Leon Ledermann kétszeres Nobel-díjas fizikus, "Az isteni atom" szerzője) amikor a szélesebb közönségnek ír, és máskor, amikor a saját szakmájának. A filozófián belül ilyen népszerűsítő könyv pl. Luciano De Crescenzo-tól "A görög filozófia rendhagyó története".

anne sante 2011.10.09. 19:36:23

@amergin: ez minden tudományban létezik asszem. lehet egyszerűnek lenni, miközben még nem válik túlságosan leegyszerűsítetté a dolog. szerintem egy tudósnak kell tudnia összegezni, és a lényeget átadni - van az a mondás, hogy aki nem tud egy átlagember számára érthetően beszélni, az nem jó tudós.
sztem a filozófiának amúgy efelé kellene törekednie, ha fent akar maradni...

amergin 2011.10.09. 19:45:07

@anne sante: Ez valóban jogos igény - noha ami elkerülhetetlen nehézséget jelent az az, hogy a modern természettudományok kezdenek egyre inkább szemléletellenesek és absztraktak lenni (a kvantumelmélet és a relativitáselmélet mögött egy-egy elképesztően bonyolult matematikai konstrukció áll), és ezt nagyon nehéz lefordítani a tudományon kívüli nyelvre - alkalmasint nem is lehet megtenni oly módon, hogy az eredeti tudományos tartalom ne sérüljön.

A filozófián belül meg az jelent nehézséget, hogy minden gondolatmenet, érv és fogalomegyüttes mögött viták sokasága, és alkalmasint bonyolult fogalmi rendszerek sora áll. Alkalmasint a filozófián kívüli közönség számára ezeket sem lehet úgy közvetíteni, hogy ne sérüljön az eredeti gondolat vagy mondanivaló.

A népszerűsítő irodalom esetében természetesen a közérthetőség alapfeltétel. Ezért népszerűsítő :)

anne sante 2011.10.09. 19:52:06

@amergin: semmit se lehet lerövidíteni úgy, hogy ne sérüljön, egy tudományban sem, még egy minuszos hírt sem egy magazinban. ennek ellenére meg kell próbálni, és saját tapasztalban azt kell, hogy mondjam, a lényeget le lehet úgy leírni, hogy a mondanivaló ne forduljon át túlságosan leegyszerűsítetté, hazuggá. mivel a filozófusok alapvetően jó kommunikatív képességekkel rendelkeznek, és bízom abban, hogy ők is képesek erre. szerintem csak az akaraton múlik ez.
persze egymás közt nyugodtan lehet tovább üzni ezt a furcsa kis hobbitokat : )
(nem az alacsony emberkékre gondolok...:D)

bella1165 2012.06.01. 18:39:26

@anne sante: Azt hittem neked jó agyad van mint nekem.TE NEM VAGY KÖZÉNK VALÓ CSAK EGY CSALÓ!!!!!!!!!!

amergin 2012.06.01. 21:24:14

@bella1165: :D nekem sincs túl jó agyam, és akinek jó agya van, az soha nem fogja megtapasztalni, milyen érzés az, hogy lépésről lépésre szenvedjük át magunkat egy hosszabb gondolatmenet egészén; és úgy értsük meg a gondolatot, hogy megszenvedünk, kínlódunk a végeredményért :)

Egyébként nem halt még meg a blog - amíg élek, addig nem hal meg egészen :)

Csak az elmúlt félévben minden eddiginél jobban a nyakamba szakadt a munka - főiskolán tanítok, és néha egész nap a diákjaim dolgaival kell foglalkoznom. Több mint kétszáz diákom van.

Tényleg igyekszem mielőbb új bejegyzést tenni. A következő téma: a végtelen lesz.

A végtelen életem egyik legalapvetőbb élménye. A fenomenológia az a filozófiai irányzat, melynek voltaképpeni célkitűzése éppen az, hogy filozófiailag adekvát formában juttassa szóhoz a különböző alaptapasztalatokat.
Ezért esett az én választásom a fenomenológiára - még sok-sok évvel ezelőtt, kezdő bölcsészként.

Az én életem alaptapasztalata a végtelen tapasztalata. Hamarosan majd igyekszem elmesélni. Minden kedves, drága olvasómat üdvözlöm :)

bella1165 2012.07.17. 14:07:09

@amergin: Sajnálom drága nem neked szántam hanem Anne Sante írására.I am sorry!
süti beállítások módosítása